Instagram

Glitterkorviksia jonotettiin verkkokaupassa kuin keikkalippuja - näin Maanantaimallien kysyntä räjähti

Matleena Töhösen suunnittelemat ja kokoamat Maanantaimalli-korvikset ovat levinneet Raumalta maailmalle kulovalkean tavoin. Kuvat: Maija Männistö

Matleena Töhönen, 24, oli viime vuoden puolella käymässä Helsingissä ja samalla hän piipahti keskustan X-mas Garagessa - kimppakaupassa, jossa myytäviä merkkejä ovat muun muassa Costo, Katri Niskanen, My o My, R/H...

- Olen aina ollut huono tuomaan itseäni esille, mutta silloin päätin rohkaista mieleni. Kysyin henkilökunnalta, että joko he ovat tehneet kaikki loppuvuoden sopimukset ja onko myyntipaikat jo täynnä. Myyjä pyysi esimiehensä paikalle ja siinä kohtaa olin jo vähän, että ei nyt välttämättä mua varten tarvitse.

- Päällikkö kertoi minulle, että kaikki sopparit on oikeastaan jo kasassa, mutta kysyi kuitenkin millaisia tuotteita olisin tarjonnut myyntiin. Kerroin koruista, jolloin hän kysyi niiden merkkiä. Kun mainitsin Maanantaimallin, antoi hän minulle heti oman korttinsa ja toivotti tervetulleeksi kauppaan. Olin ihan hämmästyksissä! Matleena iloitsee.

"En osannut vielä silloin ajatella, että koruista tulisi jossain kohtaa minulle bisnestä."

Oman tuotteen arvon on oppinut vasta pikkuhiljaa.

- Tein ensimmäiset korvakorut koulun lasertyöstökoneen perehdytyksen yhteydessä. Pian kaverit alkoivat kysellä korujen perään ja kohta aloin saada viestejä myös tuntemattomilta.

Aluksi korvisten hinta liikkuikin tutuille tehtäessä noin 10-15 euron tietämillä.

- En osannut vielä silloin ajatella, että koruista tulisi jossain kohtaa minulle bisnestä.

Nyt Maanantaimalleista saatavat tulot ovat graduaan Rauman OKL:ssa valmistelevalle Matleenalle päätoimeentulon lähde. Kun kysyntä kasvoi ja kuvioihin tulivat oma yritys, verkkokauppa ja jälleenmyyjät, piti tuotteiden hintaa myös nostaa.

- Korujen parissa voi vierähtää 12-16-tuntisia päiviä, joten tottakai haluan myös tekemästöni työstä korvauksen. Samalla olen oppinut arvostamaan myös muita suomalaisia suunnittelijoita ja kädentaitajia.

- Olin Maanantaimallien kanssa ensimmäisenä vuonna nopeasti siinä tilanteessa, että minun piti joko lopettaa korujen tuotanto kokonaan tai vastaavasti pistää oma yritys pystyyn.

Kun vuositulorajat tulivat vastaan jo kevään aikana, päätti Matleena ryhtyä yrittäjäksi.

- Koin silloin myös epätoivon hetkiä. Joka puolelta kerrottiin sata ja yksi asiaa, jotka piti saada yrittäjyyden alkamiseksi tehtyä. Kysyinkin virkailijalta, että kuinka moni lyö tässä kohtaa hanskat tiskiin.

"Minun piti joko lopettaa korujen tuotanto kokonaan tai vastaavasti pistää oma yritys pystyyn."

Matleena on koko Maanantaimallin olemassaolon ajan selitellyt itselleen, että kysynnän täytyy olla vain hetken huumaa ja pian se tasaantuu. Vasta vähitellen hän on alkanut uskomaan, että kysyntä ei ole laantumassa - päinvastoin.

- Viime marraskuun lopulla minulla oli valmiina noin tuhat paria korviksia. Olin tehnyt niiden eteen pitkää päivää ja aloin tuntea itseni jo hölmöksi. Olenko liioitellut ja mihin oikein joudun näiden kanssa jos kaikki eivät menekään kaupaksi?

Joulukuun alussa kauppa räjähti ja tuhat korvisparia myytiin loppuun parissa viikossa.

Kausituotteeksi kehitelty glitterkorvis oli joulun alla suorastaan sensaatiomainen hitti: nuoret naiset jonottivat aamulla uuden tuote-erän saapumista verkkokauppaan samalla innolla kuin isojen bändien keikkalippujen myynnin alkua monesti päivystetään.

- Kuulin, että ystävät olivat jakaneet päivystysvuoroja ja jos joku toinen pääsi verkkokaupassa läpi, piti hänen tällöin tehdä iso tilaus kaikille kavereille, Matleena kertoo ilahtuneena, mutta myös vähän epäuskoisena.

Osa onkin kehunut Matleenaa oivasta Maanantaimallin markkinoinnista - kun kaikki tuotteet eivät ole koko ajan saatavilla, on niistä tullut entistä halutumpia.

- Oikeastaan se on vain johtunut siitä, etten ole millään ehtinyt valmistaa tuotteita niin paljon kuin niitä olisi haluttu ostaa! hän naurahtaa.

Joulun alla glitter pöllysi ja korvispareja syntyi - milloin siskon ja milloin ystävättärien avustuksella minityöpajoissa.

"En näe siinä mitään pahaa, että saman alan käsityöyrittäjät osallistuvat samoihin tapahtumiin ja neuvovat toisiaan. Se on pelkästään kaikkien etu."

Kun Maanantaimallien himo on kasvamistaan kasvanut, Matleenan on pitänyt alkaa jo pohtia apukäsien palkkaamista. Tulevaisuuden haaveissa siintää myös oma työhuone nykyisen makuuhuone-työhuoneyhdistelmän sijaan.

Nuori yrittäjä on nyt tilanteessa, jollaista ei olisi vuosi sitten osannut millään arvata. Ja niin paljon on vielä edessäpäin.

- Ensi kesänä haluaisin kiertää Suomea mintunvihreällä retroasuntovaunulla myymässä koruja. Sen voisi parkkeerata jonnekin Pitsiviikollakin!

- Minua kiinnostaa myös tapahtumatuotanto, enkä näe siinä mitään pahaa, että saman alan käsityöyrittäjät osallistuvat samoihin tapahtumiin ja neuvovat toisiaan. Se on pelkästään kaikkien etu.

Matleenan kohdalla tuntuu väärältä sanoa, että tästä naisesta kuullaan vielä, sillä Maanantaimalli on niin pinnalla koko ajan. Silti juttutuokiosta jää sellainen fiilis, että Töhösen takastakussa on vielä kortteja käyttämättä - ja kun ne lyödään pöytään, on niistä taas iloa monille.