Instagram
Rauma

Hullua! Yli 30 metriä piirrosta takana ja tuplaten sama edessä – Enrico Mazzone jatkaa jumboteostaan

Enrico Mazzonella on tällä hetkellä meneillään neljä näyttelyä: kaksi Raumalla, kolmas Oulussa ja neljäs Kemissä. Kuvat: Henrika Bäcklund

– Täytyy nauraa tälle koko asialle, etten ala itkeä, hymyilee Raumalla asuva italialaistaiteilija Enrico Mazzone viitaten seuraavaan taideprojektiinsa. Itsenäisyyspäivänä hän sai päätökseen uransa tähän asti suurimman teoksen: Mazzone työsti vuoden ajan yli 30 metriä leveää lyijykynäpiirrosta.

Rupeama oli raskas niin henkisesti kuin fyysisesti. Siksi voisikin todella ihmetellä, miten mies on tekemässä saman ihmiskokeen uudelleen – tosin nyt vielä tuplaten pidempänä.

– Aloin kaivata sitä eeppisyyden tunnetta, taiteilija nauraa.

– Valmis työ olisi 97 kertaa 4 metriä. Se tulee viemään aikaa kahdesta ja puolesta vuodesta kolmeen vuoteen, arvioi Mazzone.

No huhhuh. Mazzone vaikuttaa olevan tulevasta innoissaan, mutta samalla tiedostaa hyvin, että mistään helposta hommasta ei ole kysymys.

Alunperin Mazzonen oli tarkoitus tehdä 30 metrisestä teoksestaan dioraama, eli nostaa teos pystyyn kehäksi. Koska kehikkoa ei teokselle saatu, taiteilija päätti olla katkaisematta paperia. Ja oikeastaan hän oli alitajuisesti jo tiennyt jatkavansa projektia, sillä Mazzone käänsi teoksen päättävän omakuvan katselemaan tulevaa, vaikka luonnoksessa silmät olivat vielä piirrosta kohden.

– Tuntui, että vaikka olisinkin katkonut paperin, niin teos ei olisi siltikään vielä valmis. Ehkä tämä on ikään kuin esipuhe tulevalle?

35 metriä takana, yli 60 metriä edessä. Enrico Mazzone käy jälleen elokuussa massiivisen teoksensa kimppuun.

Ensimmäiset kolmekymmentä metriä pohjaavat vapauden, veljeyden ja tasa-arvon kolminaisuuden lisöksi suomalaiseen kansanperinteeseen. Tulevassa teoksessa esillä on enemmän myös Italia.

– Ei tähän tule mitään tarkkaa rajaa, että toisella puolella on Suomi ja toisella Italia, vaan ajatukset limittyvät ja sulautuvat toisiinsa.

Mazzone kävi teoksen tiimoilta Ferrarassa Italiassa tapaamassa kuuluisaa historioitsija ja taidekriitikko Vittorio Sgarbia, joka vaikuttaa siihen, ketkä italialaistaiteilijat saavat näkyvyyttä. Mazzone esitteli hänelle teoksensa ja sai kuin saikin maaltaan taloudellista tukea teoksensa jatkamiseen.

Enricolle rakennettiin työhuonetila Matkahuollon rakennukseen.

Tällä hetkellä Mazzonen pienempiä töitä on esillä neljässä näyttelyssä. Oulun ja Kemin lisäksi Rauman kirjastossa on pieni kokoelma taiteilijan luonnoksia. Ne ovat esillä vielä muutaman päivän 13 heinäkuuta asti. Toinen Rauman näyttelyistä, Reminder of the martyrs, aukeaa tänään Sepän talossa.

Oulun kirjaston ja Sepän talon teokset keskustelevat keskenään. Ne tarkastelevat saman aiheen eri puolia.

– Oulun näyttelyn teokset ovat saaneet inspiraation ystävistäni. Kun tuli koti-ikävä, nappasin Facebookista ystävieni kuvia ja aloin piirtää. Ystävät ovat kokeneet raskaitakin asioita, mutta voittivat kaappien luurangot ja omat pelkonsa. 

Sepän talon teokset ovat synkempiä.

– Siellä esillä ovat ne kaikki luurangot. Tunnelma on hieman raskaampi, mutta esillä on myös keveämpiä teoksia.

Kemin näyttelystä Mazzone puhuu varsin lämpimästi, sillä hänelle itselleenkin on ollut valaiseva kokemus ymmärtää pystyvänsä tekemään myös pientä taidetta.

– Niin, että voin tehdä myös muuta kuin jumbokokoa! Kun piirrän vaikka juuri lattialla makaamalla, niin kyynerpäät suttaavat helposti teosta, joten siksi paperin tulee olla rusehtavaa tai keltaista. Kemin pienet työt ovat niin puhtaita ja simppeleitä, näyttävät mielestäni suklaarasioilta!

LUE LISÄÄ: Vuoden urakka on kohta ohi: "Lyijykynän naputusääni teki minut vähän hulluksi"