Instagram

Iiro Kosken Raum Rome Paris porskuttaa - Vanhassa Raumassa aukeaa kivijalkaliike

Iiro Kosken myyntipöytä tuli tutuksi viime kesänä muun muassa iltatoreilta. Sittemmin mies on avannut oman verkkokaupan ja Vanhan Rauman kivijalkamyymälän avajaisia vietetään tulevana lauantaina.

Iiro Koski on edennyt kuin vahingossa yhdeksi Raumaa brändäävistä henkilöistä. Hänen Raum Rome Paris -logonsa koristaa niin kasseja, paitoja kuin julisteitakin. Logo rinnassaan ovat poseeranneet muun muassa Antti Raanta ja Reino Nordin.

Miltä tuntuu olla yhdet Raumaa markkinoivista kasvoista?

– Hyvä kysymys, sillä olen miettinyt tätä paljonkin, eikä aiheeseen ole vain yhtä tulokulmaa. Ihan mielelläni olen omilla kasvoillani ollut esillä, Koski muotoilee.

Vahvasti omaa kotikaupunkia henkivä logo ja sillä leimatut tuotteet ovat nousseet viimeisen vuoden aikana pieneksi suureksi hitiksi raumalaisten keskuudessa.

– Alusta asti oli selvää, että vaikka odotukset ja menestymisen paineet olivat Raum Rome Parisin suhteen suuret, on tuotteen markkina vahvan paikallisuuden vuoksi rajallinen. Jos olisin havitellut koko Suomen tai maailman kattavaa tuotetta, olisi pitänyt tehdä tyyliin Billebeinoa, Koski heittää.

– Tosin yhdeltä porilaiselta kuulin kerran, että hänenkin oli pitänyt hankkia kassi, kun karhukaupungissa ei kuulemma ollut mitään yhtä hienoa, Koski naurahtaa.

Nuorelle miehelle oli alusta asti selvää, että Raum Rome Parisin kaltaiselle tuotteelle olisi kysyntää. Menestysreseptin syntyyn on monia syitä.

– Logossa on pakko olla jotain vetoavaa. Olen lisäksi nuori yrittäjä – se on mielletty monessa käänteessä positiiviseksi asiaksi. Kun monet ovat vielä kuulleet, että painan itse käsin kaikki tuotteet, ovat he halunneet sellaisen omakseen, hän summaa.

Koski on panostanut sosiaalisessa mediassa etenkin tuotteidensa markkinointiin. Ei ole kerta tai kaksi, kun hän on pakannut auton takakontin täyteen ja lähtenyt kuvailemaan: milloin postikortteja Kiikartornin kupeessa, milloin paitoja Vanhan Rauman mukulakivikaduilla ja milloin julisteita paikallisten jääkiekkoilijoiden kanssa.

Kosken ystävät ovat olleet myös vahvasti brändilähettiläinä mukana toiminnassa. He ovat ikuistaneet Raum Rome Paris -logollisia paitoja ja kasseja Pariisin Eiffelin tornin luona, Malediiveilla kirkkaanvihreän veden äärellä sekä tietenkin myös siellä Roomassa.

Isoihin mittasuhteisiin kasvanut tuotepaja eli kotosalla pyöritettävä paino on totta kai myös vaatinut verojaan.

– Eihän sen pitäisi olla sellaista, että homma vie yöunet. Mutta kyllä viime kesänä Pitsiviikon kiireet olivat samaan aikaan niin hienoja, mutta myös järkyttäviä. Kun tekee asioita ensimmäistä kertaa, on selvää, että myös stressiä kertyy.

Jollain tapaa Koski jäi silti kesän kiireeseen koukkuun: tarkoituksena on jalkaantua ihmisten pariin myös tänä kesänä Rauman iltatoreilla. Omaa vauhtiaan kauppaan tuo myös alkuvuonna avattu verkkokauppa.

Yrityksiä ja erehdyksiä ei Iiron mukaan kannata pelätä.

– Pitää myös tehdä virheitä, että pystyy oppimaan lisää.

Vaikka oman tuotteen ja logon näkymiseen on katukuvassa ollut suosion myötä pakkokin jollain tapaa tottua, sykähdyttää se silti edelleen nuorta yrittäjää.

– Ihminen, joka on ostanut tuotteen, on tykästynyt siihen niin paljon, että on halunnut sellaisen itselleen. Se on pirun makea tunne.

Raum Rome Paris -brändin kivijalkaliikkeen avajaisia vietetään Vanhassa Raumassa (Kuninkaankatu 7) sisäpihalla lauantaina kello 10-14.