Instagram
Rauma

Kaikkien aikojen festivaalikesä on juhlittu hupparissa ja sadeviitassa

Sadeviitat eivät vie festarifiilistä - ne luovat sitä. Kuva: Henrika Bäcklund

– Tämä on ollut kaikkien aikojen festivaalikesä. Olemme myyneet 25 prosenttia enemmän lippuja kuin viime vuonna, aloittaa Tiketin johtaja Mirva Merimaa.

Esimerkiksi Oulussa järjestettävä Qstock myi lippunsa loppuun ennakkoon. Ruisrock myi täydellisesti loppuun jo kesäkuun puolella. 20. juhlavuottaan viettävä Tuska teki festivaalihistoriansa kävijäennätyksen, kun lettiä oli heiluttamassa 37 000 fania.

Festariennätyksiä on rikottu Satakunnassakin. Porispere teki päiväkohtaisen ennätyksensä, kun harmaana elokuun lauantaina loppuunmyydyssä tapahtumassa oli rokkaamassa yli 8000 juhlijaa.

Ilmatieteenlaitoksen tilastoista selviää, että heinäkuu oli kylmempi kuin se on ollut vuosiin. Näin viileästä heinäkuusta kansalaiset saavat nauttia noin kerran kymmenessä vuodessa. Heinäkuussa keskilämpötila vaihteli noin 13 ja 16 asteen välillä. Melkoinen yllätys on, että kovimmat hellelukemat on kirjattu Utsjoella, Inarissa ja Rovaniemellä.

Kesäkuun keskilämpötila Helsinki-Vantaan lentoaseman mittauspisteellä oli tänä vuonna 13,8 astetta, kun se vuonna 2016 oli 15,7. Keskiarvo vuosilta 1991-2010 on 14,6 astetta.

– Tänä kesänä ollaan saatu tosi paljon hyviä esimerkkejä siitä, että huipputuloksiin päästään kurjassakin säässä, toteaa Porisperen promoottori Harri Vilkuna.

– Ei se sää ole vaikuttava tekijä, sillä liput hankitaan nykyään pääasiallisesti etukäteen, tietää myös Merimaa.

Ennakkolippujen myynnillä on iso merkitys myös Porisperessä. Sää vaikuttaa eniten porttimyyntiin.

– Jos lauantaina olisi paistanut aurinko, niin oltaisiin ihan varmasti saatu myytyä päivä loppuun vieläkin aikaisemmin.

Tiketin johtajan Mirva Merimaan mukaan lippuja on myyty hyvin ihan kaikkiin tapahtumiin, niin iskelmä- kuin rokkifestareihin. Kuva: Henrika Bäcklund

"Potentiaalinen asiakaskunta on nykyään teinistä vaariin."

Mistä festivaalibuumi sitten johtuu? Merimaa epäilee lippukaupan kirkastumisen syyksi ainakin taantuman taittumista.

– Kävijöiden ikähaarukka on kasvanut. Potentiaalinen asiakaskunta on nykyään teinistä vaariin.

Samaa sanoo Vilkuna.

– Joka vuosi kohderyhmää pyritään laajentamaan. Meillä suurin osa väestä on 30-40-vuotiaita. He on käyneet festareilla parikymppisinä ja se on nostalginen juttu. On tullut uusi aalto.

Vilkuna antaa kredittiä Ruisrockille, joka on hänen mukaansa pystynyt onnistuneesti nuorentamaan kävijäkuntaansa.

– Nuorison kanssa menee niin, että joko sinne haluavat kaikki tai sitten ketään ei kiinnosta!

Merimaa toteaa, että Ruisrockin huippusuosio on omalta osaltaan auttanut muita festareita: kun lippu Ruissaloon on jäänyt saamatta, on haettu festarielämystä toisaalta.

– Kun Ruissin liput myytiin loppuun, kysyntä ja kävijämäärät netissä olivat niin suurta, että olisimme melkein pystyneet myymään toisen festarin putkeen.

Heinäkuun alussa vietettävä Ruisrock myi loppuun tänä vuonna jo kesäkuussa. Ennätyslukemia takoivat muun muassa Tuska ja Porispere. Kuva: Maija Männistö

"Festareilta haetaan nykyisin myös somehyväksyntää."

Vaikka Ruisrockin lauantai myy loppuun joka vuosi hyvissä ajoin ennakkoon huolimatta siitä, mikä artisti illan päättää, toteaa Merimaa, että Suomessa festareiden artistivalinnoilla on edelleen paljon merkitystä.

– Maailmalla myydään festivaaleja loppuun niin, ettei yhtäkään artistia ole vielä julkistettu, mutta ei meillä Suomessa.

– Kotimaisia isoja nimiä on enemmän kuin ikinä, Vilkuna hehkuttaa artistikattauksen suurta roolia.

Festivaalijärjestäjien tekemissä kyseleyissä suurimmaksi festareille lähtemiseen vaikuttavaksi tekijäksi on nostettu kaveripiiri. Vilkuna mainitsee yhdeksi tekijäksi myös somehypen.

– Porisperen aikaan, kun selaili vaikka Instagramia, niin joka toinen Porista tägätty päivitys oli Porisperestä. Festareilta haetaan nykyisin myös somehyväksyntää.

Festarikesä jatkuu edelleen. Seuraavaksi bailataan Blockfesteillä Tampereella tulevana viikonloppuna 18.-19.8.