Instagram
Rauma

Kamu laski, kuinka monta autoilijaa jatkaa matkaansa Hesen risteyksestä suoraan oikealta kaistalta, moniko vasemmalta

Jos haluaisi jatkaa matkaa suoraan, pitäisi liikennesääntöjen mukaan ryhmittyä oikealle. Kuudestatoista suoraan ajelleesta autosta näin teki 12.

Yksi Rauman liikenteen legenda on ehdottomasti "Hesen risteys" eli Nortamonkadun risteys Tallikedonkadun ja Tehtaankadun kanssa. Miten tässä kuuluisi ajaa, on hyvä kysymys.

Kamu pönötti risteyksen tuntumassa autoja tarkkaillen tämän viikon maanantaina noin kello 16.23–16.34.

Tuona aikana autoja ajeli suoraan Tallikedonkadun suunnasta Tehtaankadulle (eli siis linja-autoasemalle päin) kuusitoista kappaletta.

Näistä autoista 12 ryhmittyi suoraan mennäkseen oikeaoppisesti oikealle. Neljä autoista ajeli suoraan kaistan vasenta reunaa.

Lisäksi Kamu teki risteyksen ajokulttuurista sen huomion, että vasemmalta puolelta suoraan kaasutettiin aika vauhdilla herkemmin juuri silloin, kun risteys oli tyhjä, mutta vihreät vielä paloivat.

Mitä tästä voimme päätellä? Pieneen kenttätutkimukseen peilaten suurempi osa väestä tietää, miten risteyksessä kuuluisi ajaa. Miksi se sitten on niin hankalaa?

Risteyksen liikennejärjestelyjä seuratessa Kamu pääsi ainakin osittain ongelmasta jyvälle. Risteyksen liikenne aiheuttaa sekaannusta parista eri syystä.

1. VILKKU

Se puuttuu.

Iso osa Tallikedonkadun suunnasta risteykseen ajaneista autoista pysähtyi valoihin ilman vilkkua. Tilanne on siis se, että kahdella kaistalla tönöttää kaksi autoa, joista kumpikaan ei vilkuta mihinkään suuntaan. 

Jos risteys ei ole entuudestaan järin tuttu, voi tulla johtopäätökseen, että kummaltakin kaistalta voi huoletta ajaa suoraan. Ja ryhmittyy sen vuoksi joko oikealle tai vasemmalle.

Risteyksessä suurin liikennevirta on juuri Tallikedonkadun suunnasta tuleva ja useimmat autoista kääntyvät risteyksessä vasemmalle. Näistä autoista kolmannes laittoi vilkun päälle vasta sitten, kun valot olivat jo vaihtuneet vihreiksi ja auto lähti kääntymään.

Kun liikennekäyttäytymistä tarkastelee Tehtaankadun suunnasta, voi ymmärtää, miksi risteys on monille niin kinkkinen. Nyt kirjoittamaton sääntö onkin, että suoraan ajavat ryhmittyvät vasemmalle.

2. TOISINPÄIN ON PÄINVASTOIN

Kun risteystä lähestyy päinvastaisesta suunnasta, ryhmittyvätkin autot tien vasempaan laitaan suoraan mennessään. "Kaikkihan sen tietää", kommentoi työkaveri. Vasemmalta kaistalta on näin päin suorempi jatkoyhteys Tallikedonkadulle kuin oikealta olisi.

Eli jos autot ryhmittyisivät oikealle, pitäisi suoraan ajaessa tehdä pieni kaarre, koska Tallikedonkadulla ovat pian vastassa parkissa olevat autot.

Lisäksi risteysliikenne Tehtaankadun suunnasta vasemmalle ei ole kovin suurta, joten vasemmalta kaistalta pääsee kaikin puolin paremmin suoraan kuin oikealta.

Ja näin autoilijat tekevätkin, bussit mukaan lukien. Kamu teki testiajon ja kokeili ryhmittyä Tehtaankadun suunnasta tullessaan valoihin sääntöjen mukaan tien oikeaan reunaan. Mutta niin siinä kävi, että viereen tuli bussi, joka päätti mennä suoraan. Niinpä liikenteen sujuvuuden kannalta Kamunkin piti nakata vilkku päälle ja ottaa Tallikedonkadun sijasta suunnaksi Nortamonkatu.

Ei siis ole ihme, että autoilijat ovat sekaisin, kun samassa risteyksessä on käytössä kahdet eri säännöt.

"Alue on joka tapauksessa muuttumassa ja silloin myös tämä risteys tulee muuttumaan", kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja sanoo.

Kamu soitti kaupungin suunnittelupäällikölle Riikka Pajuojalle kysyäkseen, miksi risteykseen ei ole maalattu kaistamerkintojä.

– Risteykseen ei mahdu täysmääräisiä kaistoja. Ja jos kaistamerkinnät maalattaisiinkin, täytyisi tehdä yläopasteet, eli kaivaa koko risteys auki. Alue on joka tapauksessa muuttumassa ja silloin myös tämä risteys tulee muuttumaan.

Tieliikennesääntöjen mukaan suoraan menevien tulisi ryhmittyä oikealle. Pajuoja kertoo poikkeussäännöstä, joka peilaa ohjeistukseen, jonka mukaan turhia kaistanvaihtoja on vältettävä.

– Jos risteyksen jälkeen aikoo heti kääntyä, saa ryhmittyä vasemmalle, koska turhia kaistanvaihtoja on vältettävä. Jos olisi esimerkiksi halunnut kääntyä Tarvontorin parkkipaikalle, olisi vasemmalle voinut ryhmittyä, koska käännös tulee heti risteyksen jälkeen.

Pajuoja ei osaa heti sanoa, kuuluuko Välikadun käännös poikkeussäännön piiriin.

– Siinä tarvitaan poliisia ja laintulkintaa määrittelemään, mikä olisi poikkeussäännön metrimäärä.

Tehtaankadun suunnasta risteystä tarkasteltaessa Pajuoja toteaa, että vasemmalta ajetaan suoraan tottumuksesta.

– On raumalainen tapa, että oletetaan risteyksessä oikealle ryhmittyvän kääntyvän oikealle.

Ajatellaan siis, että vasemmalta suoraan ajaminen tekee liikenteestä soljuvampaa.

– Yksi vaihtoehto on, että menee siihen keskelle, niin kummallekaan puolelle ei pääse ketään, Pajuoja heittää loppuun naurahtaen.