Instagram
Rauma

KOLUMNI: Sopivansorttista välineurheilua - onko sitä?

Misää kohtaa menee sopivan ja överin välineurheilun raja? Kuva: Martin Barak

Välineurheilulla on monissa puheissa negatiivinen klangi. Se kuulostaa herkästi urheiluharrastuksen ylivirittämiseltä, turhanpäiväiseltä pröystäilyltä ja eurojen tuhlaamiselta.

Parhaimmillaan oikeat välineet voivat kuitenkin saada kuntoilijan suoritukset sujumaan entistä paremmin, mikä puolestaan on omiaan lisäämään liikunnan mielekkyyttä.

Ohessa omia kokemuksiani tilanteista, joissa välineurheilu on saanut aikaan ahaa-elämyksiä ja entistä parempia hikoiluhetkiä!

1. Uimalasit vahvuuksilla. Kun aiemmin altaan kauimmaisesta päästä koitti tihrustaa seinäkelloa, ei siitä tullut mitään. Uintikokemus oli kuin sumussa polskimista, kunnes silmiini osui paikallisessa urheiluliikkeessä vahvuuksilla varustettuja uimalaseja. En ollut aikaisemmin kuullutkaan moisista, mutta maailma kirjaimellisesti kirkastui, kun sovittelin niitä kasvoilleni ensimmäistä kertaa.

Jos vielä tätä välinettä voisi virittää pikkuisen enemmän, hankkisin seuraavaksi vahvuuksilla olevat uimalasit, jotka eivät mene huuruun.

2. Spinning-kengät. Hurahdin spinningiin ensipolkaisusta, mutta kärsin melkein joka tunti ankarista suonenvedoista. Ei ollut kerta eikä kaksi, kun jäin tunnin jälkeen liikuntakeskuksen suihkuun lämpimän veden alle venyttelemään kramppaavia pohkeita ja jalkapohjia.

Kun olin vakuuttanut itseni siitä, että spinning ei ole minulle vain hetken hurahdus, päätin investoida kunnollisiin spinning-kenkiin. Ostoksen jälkeen suonta ei ole vetänyt kuin pari hassua kertaa, sillä poljentaan suunnitellun kengän pohja on huomattavasti jumppatossua tukevampi. Polkemiseen on saanut huimasti myös lisää tehoa, kun kengät voi nyt kirjaimellisesti naksauttaa kiinni polkimiin. Ohjaajan "nosta ja paina!" -huudot ovat saaneet tunneilla aivan uuden merkityksen.

3. Lasinen juomapullo. Neljänkymmenen euron investointi juomapulloon tuntui aluksi pahalta, mutta noin vuoden käytön jälkeen en voisi olla tyytyväisempi. Lasipullo pysyy huomattavasti muovipulloa raikkaampana, eikä siihen tartu tunkkaista hajua tai makua. Silikoninen sporttinokka tuntuu kestävän ahkeraa käyttöä myös paljon paremmin kuin perinteinen juomapullon suuosa, jonka saa hampailla avatessa helposti pinnastaan rosoiseksi.

4. Kunnon trikoot. Kertaalleen menin tilaamaan verkkokaupasta hyvännäköiset treenitrikoot, mutta teknisen materiaalin sijaan ne olivat enemmänkin sellaista puuvillaista kalsarikangasta. Päätin kuitenkin kokeilla, miten bodypump-tunti niiden kanssa sujuisi.

Tunti oli hirveä. Housut tuntuivat kyykyissä valuvat kriittisen alas, eikä niiden materiaali ollut ollenkaan miellyttävää. Mietin koko tunnin, koska selkää pitkin alas valuva hikinoro saavuttaisi housujen resorin ja alkaisi tehdä huonoon materiaaliin märkää länttiä. Näitä housuja olen käyttänyt sittemmin vain kalsareina toppahousujen alla pakkaskävelyillä. Ryhmäliikunnoissa olen luottanut hengittäviin ja korkeavyötäröisiin trikoisiin.

5. Merinovillakerrasto. Niin pehmeä ja lämpöinen. Ihan ykkönen talvella ulkoiluun. Kerrastoa tarvitsee sitä paitsi pestä harvakseltaan, sillä kevyt tuuletus riittää saamaan kerraston taas raikkaaksi ja valmiiksi seuraaviin ulkoiluhetkiin.