Instagram
Rauma

Kummassa on helpompi selviytyä, sademetsässä vai somessa? Somekunkku Sampo Kaulanen vastaa

Somekunkku Sampo Kaulanen on liittynyt Facebookin lisäksi muihin somekanaviin. Snapchatissa miehellä on noin 40 000 seuraajaa. "Snapchatissa nuoret haluavat minulta kommunikointia. Puretaan tuntoja ja jaetaan fiiliksiä." Kuvat: Henrika Bäcklund

Ylläksellä Äkäslompolossa sijaitsee Jounin kauppa, jonka kauppiaasta Sampo Kaulasesta on tullut julkkis.

Julkkiksen status näkyi myös Säkylässä: maanantaina järjestetyn someluennon jälkeen Kaulanen pääsi useampiin kymmeniin selfie-kuviin. Mies jaksoi hymyillä ja näyttää peukkua, kokeneen konkarin tavoin.

Somekunkuksikin tituleerattu Kaulanen on itseoppinut kauppansa markkinointimies ja keulakuva. Hän on edennyt ensin tempauksesta toiseen, sitten tv-ohjelmasta toiseen ja lopulta löysi sosiaalisen median.

Maanantaisella visiitillään Säkylässä Kaulanen piti Poweria bisnekseen -luentosarjan ensimmäisen luennon sosiaalisen median voimasta.

– Nyt kun on päässyt tämän naaman kanssa tiettyyn pisteeseen, niin pärjäisi varmaan vähemmälläkin näkyvyydellä, hän naurahti Kamulle luennon päätteeksi.

Kaulasen ydinviesti on selvä: ole rehellinen.

– Somessa kaikkein tärkeintä on se sisältö. Jos sisältö on hyvää, some kyllä hoitaa sen jakamisen sun puolesta. Turha se on Facebookia syyttää, jos päivitys on paska.

Se ja kuusi muuta somesalaisuutta on avattu laajemmin jutun lopussa.

Turha se on Facebookia syyttää, jos päivitys on paska.

Pitää tehdä jotain poikkeuksellista tai hölmöä, jotta media kiinnostuu, Kaulanen latelee. Tällaisia ovat esimerkiksi jättiporon hankkiminen kaupan kylkeen, Zumban SM-yritys, Norjanmaalle tehtävä uintiretki Hullunpolkasu ja kaupan avajaiset, joihin Kaulanen vaatimattomasti hankki Hanoi Rocksin.

Sampon someura alkoi Huipulla tuulee -ohjelman jälkimainingeissa, jolloin hän sai Kultainen Venla -ehdokkuuden. Kauppias huomasi, että kilpakumppanit hyödynsivät somea erinomaisesti ääniä kalastellessaan ja Kaulanenkin tajusi, että someen on mentävä.

– Siirrän oman persoonani sinne nettiin. Ihan sama se minulle on, luullaanko, että nimeni on Jouni.

Sitten alkoi Venla-äänestäjien kalastelu ja muunkin somepöhinän kasvattaminen. Kaulanen jatkoi myös somessa hyväksi havaitsemallaan tyylillä: hulluttelemalla, hölmöilemällä ja olemalla aito.

Jounin kaupalla on Facebookissa tällä hetkellä hieman vajaa 585 000 tykkääjää.

"Se on yksi hulluimmista asioista, joita olen ikinä kokenut."

Viimeisimpänä villityksenä mies otti ja lähti varasijalta kolmen päivän varoitusajalla Selviytyjät Suomi -ohjelmaan.

– Olen kerran aiemminkin hakenut mukaan selviytymisohjelmaan ja silloin en päässyt mukaan. Niin jostain syystä oli sellainen olo, etten pääse nytkään. Niinpä jätin rokotteet ottamatta.

Sitten tuli soitto, että parin päivän päästä lähdetään, joten rokotteet tempaistiin itse ihon alle pikavauhtia. Kaulanen on ollut sarjan fani.

– Se on yksi hulluimmista asioista, joita olen ikinä kokenut.

Menomatka autiolle saarelle kesti pelkästään sekin kaksi päivää. Ensin konkkaronkka lensi Hong Kongiin ja sieltä Manilaan. Matka jatkui Manilasta kohti Filippiinejä ja Caramoanin saaristoa.

– Jurrutettiin lentojen jälkeen autolla viidestä kuuteen tuntia. Ja sen jälkeen hypättiin vielä veneeseen.

Kummassa on helpompi selviytyä, sademetsässä vai somessa?

– No toisesta olen sentään päässyt pois, mies nauraa ja toteaa molemmissa olevan omat haasteensa.

SAMPO KAULASEN SEITSEMÄN SYYTÄ SOME-MENESTYKSEEN

1. Jokaisella on joku hyvä tarina. Mieti, miten tarina kannattaa kertoa. Kosin vaimoani Minttua Huipulla tuulee -ohjelmassa, ensimmäisessä jaksossa, koska ajattelin, että niin saa mahdollisimman hyvän tarinan ja paljon näkyvyyttä. Häät järjestettiin viimeisessä jaksossa. Jos joku on ikinä järjestänyt häät, niin tietää, että neljä viikkoa kosinnasta juhliin on aika lyhyt aika! Minttu ei ollut aluksi ihan hirveän tyytyväinen, mutta on ymmärtänyt, että näillä hölmöilyillä saadaan kaupan ovi käymään.

2. Käytä hyväksi muiden someverkostoja. Ollessani ehdolla ensimmäistä kertaa Kultainen Venla -pystiin tein pilakuvan, jossa vien patsasta Duudsoneilta. He menivät vipuun ja jakoivat kuvan omassa somessaan. Se keräsi paljon huomiota, joten päätin tehdä saman kaikille vastaehdokkaille. Mutta hävisin Armanille, ja pystin voittamisesta tuli pakkomielle. Lapin Sampo ja kauppiaan rouva -ohjelman ideoin ihan vain sen takia, että saisin Venlan.

3. Tee erikoisia päivityksiä. Olen huomannut, että mitä enemmän päivitys herättää tunteita, niin sitä enemmän siihen reagoidaan. Kuvassa, jossa olen hyppäämässä avantoon, joku saattaa kommentoida, että idiootti, ei päätä saa kastaa. Mutta tärkeintä on, että päivitys aiheuttaa jonkun reaktion.

4. Hulluistakin ideoista voi tulla vaikka kuinka isoja ilmiöitä. Intohimolla vaan sitä kohti, mitä haluaa saavuttaa. Mun jutuissa on aina ollut yksi puolesta ja yhdeksän vastaan.

5. Ole rehellinen. Tarvitsin näkyvyyttä Etelä-Suomesta ja hain sitä varten Diili-ohjelmaan. Haastattelussa sanoin Hjallikselle suoraan, että haen ohjelmaan (ja toimitusjohtajan paikkaa) vain ja ainoastaan siksi, että saisin näkyvyyttä. Että en minä sitä oikeasti halua. Hjallis piti rehellisyydestä ja otti minut ohjelman niin sanottuun "hupitiimiin".

6. Kirjoitettua tekstiä voidaan ymmärtää monella eri tavalla. Axl Smithiä koskevan kuvaustapauksen aikaan päivitin Facebookiin, että eikö välillä voitaisi puhua jostain muusta. Tarkoituksenani ei todellakaan ollut puolustella tekoa. 2000 ihmistä hävisi tykkääjistä ja sain jopa tappouhkauksia. Yksi asiakas tuli kaupassa kuiskuttelemaan, että hyvä. Tämmöinen yksi esimerkki. Eli vältettävät aiheet ovat politiikka, uskonto, lapset ja naiset. Mutta sellaisia härnääviä päivityksiä, jotka vähän ärsyttävät, kannattaa tehdä. Kuten kummalle puolelle kuuluu voi tai miten päin wc-paperi.

7. Älä ota somesta liikaa paineita. Päivityksien tekemiseen ei oikeasti mene niin paljon aikaa. Eikä niihin tarvitse mitään ihmeellisiä välineitä. Mekin tehtiin kaupasta yksi videosarja ihan vain puhelimella kuvaamalla.

Pssst! Miksi Jounin kauppa on Jounin, vaikka kauppias on nimeltään Sampo? Kaulanen on kolmannen polven yrittäjä. Jounin kauppa on ollut olemassa jo 50-luvulla, jolloin -79 syntynyt kauppias puolestaan ei ollut.

Säkylän Yrittäjien järjestämä luentosarja jatkuu 6.4., kun Ässien toimitusjohtaja Eeva Perttula puhuu naisjohtajuudesta.