Instagram

Kun asusteilla tehdään hyvää – Maanantaimallin People-korvakorut kampanjoivat Poikien puhelimen hyväksi

Maanantaimallin Matleena Töhönen suunnitteli Väestöliiton Kuule mua! -kampanjalle People-nimiset korvakorut. Kampanja kestää tammikuun alkuun asti. Kampanjan tuella Poikien puhelin pystyttäisiin pitämään auki loma-aikoina. Kuva: Eetu Järvi

Maanantaimalli-korujen luoja Matleena Töhönen toteaa nykyajan trendinä olevan, että muotimaailmassa otetaan kantaa ja kampanjoidaan jonkun asian puolesta. Että asuvalinnoilla on myös sanoma tai että niillä tehdään hyvää.

Maanantaimalli on mukana Väestöliiton Kuule mua! -kampanjassa. Töhönen on suunnitellut People-nimiset korvakorut, joiden myyntihinnasta lahjoitetaan viidennes Väestöliiton seksuaalioikeuksia edistävään työhön ja Poikien puhelimelle.

Poikien puhelin on auttava puhelin- ja verkkopalvelu alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille. Puheluihin vastaa aikuinen, ammatillisesti poikien maailmaan perehtynyt mies. Poikien puhelimessa nuoria autetaan kaikissa elämään liittyvissä pulmissa. Viime vuonna puheluita tuli lähes 47 000. Niistä pystytään vastaamaan vain neljännekseen.

– Asia ei voi olla liikaa esillä. Kun minulle tarjottiin mahdollisuutta ryhtyä tähän, tuli kova halu olla mukana.

Töhönen on opiskelut Rauman OKL:ssä ja on melkein valmis kasvatustieteiden maisteri. Hän koki projektin yhdistävän yrittäjyyden ja kasvatustieteet.

– Tämä on mahdollisuus vaikuttaa. Asia saa näkyvyyttä, pystyn lisäämään tietoisuutta ja asiakaskin pääsee omalta osaltaan mukaan.

Töhönen kertoo, että Väestöliitto tekee maailmalla paljon myös tyttöjen aseman parantamiseksi.

– Kun vierailimme Väestöliitolla, saimme paljon tietoa vähemmistöjen ja eri-ikäisten nuorten tilanteesta. Diagrammit olivat aika hirveää katsottavaa, Töhönen muistelee projektin alkua.

Mukana oleminen on herättänyt Töhösen ajattelemaan vaikuttamisen keinoja niin yrittäjänä kuin yksityishenkilönä.

– Tämä oli ensimmäinen konkreettinen teko yrityksenä, mutta ehdottomasti haluaisin olla tämän tyyppisissä yhteistöissä jatkossakin. Ja jo yksinkin yrityksenä pystyy, ei aina tarvitse olla isoa kampanjaa taustalla. On alkanut miettiä, mitä voisin tehdä yksityishenkilönä paremmin.

People-korvakorujen inspiraationa ovat muun muassa transihmisten oikeudet, Töhönen kertoo.

– Kun kohtaat jonkun tuntemattoman, määrität hänet ensin ulkoisesti. Onko kyseessä mies vai nainen? Tuntuu, että ihmiseen on helpompi tutustua, kun hänet on laittanut lokeroihin, Töhönen aloittaa.

– Mutta tärkeimmät asiat jäävät usein kysymättä. Minkälaiset ovat esimerkiksi arvot? Keskitytään sellaisiin asioihin, jotka eivät kerro ihmisestä oikeasti mitään.

Korun värit ovat herkkiä, mutta vahvoja.

– Katso toista ihmistä ihmisenä ja ole myös itsellesi armollisempi. Koru on muistutus siitä.

Kuule mua! -kampanja kestää tammikuun alkuun asti. Kampanjassa ovat mukana monet muutkin suunnittelijat, kuten Humbugi Accessories, Uhana Design ja Ivana Helsinki.