Instagram
Rauma

Ei sieltä poiskaan uskalla olla, mutta mitä siellä kuuluu tehdä? 3 paikallista Linkedin-tarinaa

Linkedin - tuo vitsikkäästi ammattilaisten Tinderiksikin kutsuttu verkkoyhteisö.

Monet ovat siellä jo kerryttämässä ammatillisia kontakteja, koska ulkopuolelle jääminen pelottaa. Harva kuitenkaan on vielä löytänyt menestyskaavaa alustan käyttämiseen. Miten verkkoyhteisöä pitäisi oikein käyttää?

Kysyimme kolmelta paikalliselta Linkedin-käyttäjältä heidän kokemuksiaan.

JAANA ISOTALO, TVO-KONSERNIN HENKILÖSTÖPÄÄLLIKKÖ

"En erityisen tarkasti muista ensimmäistä Linkediniin tekemääni postausta. Mieleeni on sen sijaan jäänyt se, kun julkaisemani johtamiseen liittynyt postaus tavoitti ensimmäisen kerran yli 20 000 henkeä. Ajattelin, että herranjumala! Omalla tekstilläni näin paljon lukijoita.

Linkediniä olen käyttänyt jo useamman vuoden ajan, mutta aktiivisesti viimeiset puolitoista vuotta. Tässä ajassa sekä oma että työnantajien suhtautuminen verkkoyhteisöön on ehtinyt muuttua. Aluksi esimerkiksi pyysin kontakteiksi vain ihmisiä, jotka olin oikeasti tavannut. Ymmärsin kuitenkin, ettei oma verkosto juurikaan kasva tuolla tavalla. Nyt saatan seurata mielenkiintoista henkilöä ensin jonkun aikaa ja laitan sitten hänelle viestin kanssa kontaktipyynnön. Saan vastaavia pyyntöjä myös muilta käyttäjiltä.

Yksi Linkedinin parhaita puolia on juuri matala kynnys toisten käyttäjien kontaktointiin. En itsekään välttämättä tarttuisi puhelimeen: "Moi täällä on Jaana! Sulla on tosi mielenkiintoisia ajatuksia henkilöstöjohtamisesta. Keskusteltaisiinko asiasta lisää?" Linkedinissä sen sijaan vastaavan viestin voi helposti laittaakin - ja yleensä siihen saa myös vastauksen.

Myös työnantajien käsitys Linkedinistä on alkanut muuttua. Jos ennen ajateltiin, että verkkoyhteisöön kuuluvalla työntekijällä on vähintään jo toinen jalka oven välissä, arvostetaan nyt työntekijän luomia verkostoja. Ja nämä verkostot ovat tänä päivänä äärimmäisen tärkeitä."

MIKAEL EKLÖF, RAUMAN LUKON TAPAHTUMAPÄÄLLIKKÖ

"Käyn Linkedinissä viikottain. Tavallaan palvelu toimii kuten Facebook, mutta siellä jaetaan vain työhön liittyviä asioita. Facessa monet ammatilliset asiat, kuten vaikka tuttavan uusi työpaikka saattavat hukkua muun sisällön joukkoon.

Kyllähän Linkedin on sellainen julkinen CV, josta ei kannatta jättäytyä pois. Palvelussa on myös entistä enemmän firmoja, jotka tekevät myös rekrytointeja vain Linkedinin kautta. Ulkomailla tätä tehdään jo Suomea enemmän.

Minuunkin on otettu muutamia kertoja Linkedinin kautta yhteyttä esimerkiksi seuraan liittyvissä työasioissa. Mitään niin sanottua Linkedin-tähtihetkeä en ole kokenut, mutta kyllä se tietysti aina mieltä lämmittää jos esimerkiksi jonkun ison firman pomo haluaa olla kontakteissani."

ROSA-MARIA MÄKELÄ, KAUPPATIETEIDEN OPISKELIJA & KAFFEBARIN MARKKINOINTIVASTAAVA

"Oli vuosi 2014, kun SAMKissa opettaja kehotti liittymään Linkediniin ja luomaan siellä verkostoja itselleen. Tampereen opiskelijapiireissä Linkedin on tällä hetkellä enemmän esillä kuin Raumalla.

Kontaktien hankkimisen lisäksi tykkään erityisesti lukea muiden käyttäjien jakamia tekstejä ja sitä kautta sivistää itseäni. Itse en ole vielä omia julkaisuja palvelussa tehnyt, ja juuri luinkin siitä, miten monilla käyttäjillä on korkea kynnys jakaa omia postauksia Linkedinissä.

Yksi palvelun suosikkiominaisuuksistani on myös se, miten toisten käyttäjien taitoja ja erityisosaamisaloja voi niin sanotusti käydä allekirjoittamassa. Sama toimii myös toisinpäin: kun olen tuonut palvelussa omia taitojani julki, voivat muut käydä buustaamassa niitä.

Itse en tällä hetkellä etsi töitä, mutta minusta on silti mielenkiintoista lukea LinkedInin työpaikkailmoituksia sillä silmällä, mitä eri työtehtäviin hakijoilta vaaditaan.

Vaikka omien opiskelu- ja työkiireiden vuoksi Linkedinin käyttö on kohdallani viime aikoina vähän hiipunut, on minusta tärkeää omistaa myös virallisempi someprofiili. Tällöin en ainakaan sulje itseltäni mitään mahdollisuuksia pois. Koskaan kun ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tämä haastattelukin on yksi esimerkki siitä, mihin Linkedin-profiilin kautta voi päästä mukaan!"

 

SUOSITUIMMAT SOMEKANAVAT SUOMESSA 2017

1. Facebook 2,6 miljoonaa käyttäjää
2. Whatsapp 2,3 miljoonaa käyttäjää
3. Instagram 1,1 miljoonaa käyttäjää
4. Linkedin 0,7 miljoonaa käyttäjää
5. Twitter 0,7 miljoonaa käyttäjää
6. Pinterest 0,5 miljoonaa käyttäjää
7. Snapchat 0,5 miljoonaa käyttäjää
LÄHDE

Lue myös