Instagram
Rauma

Mitä ehtii vielä tehdä päästäkseen kesäkuntoon?

Hymy ei hyydy! Tero Martimo näyttää mallia jalkoja treenaavaan kelkanvetoon Training House -kuntokeskuksessa. Personal trainer painottaa, että tärkeintä on harrastaa sellaista liikuntaa, josta nauttii. Kuvat: Henrika Bäcklund

 Auringonvalon lisääntyminen saa monet havahtumaan siihen, että masumakkarat ovat kovasta uhoamisesta huolimatta jääneet talvikauden aikana tuhoamatta. Personal trainer Tero Martimo vannoo pitkän tähtäimen suunnitelman nimeen, mutta jakaa muutamia ohjeita nopeaan kunnonkohotukseen.

Kuinka paljon on realistista pudottaa painoa vielä ennen rantakelien alkamista?

Se riippuu paljon lähtötilanteesta. Voisi sanoa, että isompikokoiselle, vaikka plus satakiloiselle, realistinen tavoite on yksi kilo per viikko. Kuukaudessa painonpudotusta tulisi siis neljä kiloa. Mahdollisuus on jopa kymmenen kilon pudotukseen, jos syö pelkkää kaalia ja kananmunaa, mutta se ei ole millään tavalla järkevää.

Kun painoindeksi lähenee normaalimpaa, hyvä luku on puoli kiloa viikossa. Pudotettua saisi siis pari kiloa.

Mikä on paras treenimuoto?

Jos nyt puhutaan nimenomaan kesäkunnosta, niin yhtenä treenimuotona pitäisi olla se punttisali. Salitreenissä lihas saa kunnon ärsykettä. Erilaiset kuntopiirit kuntosaleilla olisivat todella hyviä.

Lihastreeni on tärkeää juuri sen takia, että lihas kuluttaa kaikista eniten energiaa. Kun treenataan lihasta, se pitää koko ajan sen koneiston käynnissä.

Mitä muutoksia pitäisi tehdä ruokavalioon?

Noin 500 kalorin päivittäinen vaje kulutukseen nähden. Jos kulutus on normaalisti 2000 kaloria päivässä, 1500 kalorilla pitäisi painon lähteä putoamaan. En suosittele karppaamista, mutta hiilareiden vähentäminen auttaa paljon, kun saadaan nesteet kropasta.

Ykkösasia kesäkuntoa ajatellen kuitenkin on, että kaikki sokeriherkut jätetään pois. Pidempiaikaisissa projekteissa sanon, että herkkuja saa syödä silloin tällöin. Ei varmaan ole olemassa sellaista ihmistä, joka voittaisi minut suklaamoussen syöntikisassa!

Mistä saa tarvittavan motivaatioboostin?

Tavoite kannattaa pitää kristallinkirkkaana mielessä. Kirjoittaa vaikka ihan ylös ja laittaa jääkaapin oveen. Somessa kannattaa seurata kuntoilijoita. Uusi harrastus antaa muuta tekemistä napostelun sijasta. Yksi tuttavani laihtui monta kiloa, kun alkoi tehdä palapelejä.

Entä, jos on jo suht kovassa tikissä, mutta haluaisi vain saada lihaksia paremmin esiin?

Tuloksia tehdään kohdelihasta treenaamalla, varsinkin ylävartalossa. Mutta esimerkiksi vatsalihasten näkymisessä ruokavalio on melkein jopa tärkeämpi kuin treeni. Kun syö kevyesti, rasva palaa ja lihaksetkin tulevat näkyviin.

Wall ball -heitoissa on koko kroppa töissä, Tero Martimo vinkkaa hyvän lajin kesäkunnon kohottamiseen.

Mitä mieltä olet kesäkunnosta kohkaamisesta?

Olen ollut kuntosalilla töissä viimeiset vuodet ja kyllä ennen kesää on huomattavissa pieni spurtti. Salilla käydään säännöllisemmin. Kesäkunto ei kyllä ole mikään minun ykköstuotteeni. Televisiossa pyörivät superdieetit ovat oikeastaan tehneet jopa hallaa tälle alalle, kun ajatellaan, että tuloksia pitäisi saada niin nopeasti. Ja kun niitä ei näy, tuntuu, että on epäonnistunut.

Tärkeintä on voimaantuminen, jaksaminen ja kehon energiatasot, ei se, mitä puntari näyttää. Jos sali ei maistu yhtään, ei itseään saa pakotettua pitkäjänteisesti käymään. Tehokkainta on tehdä sitä, mistä oikeasti tykkää, oli se sitten soutaminen tai pitkät kävelyt.