Instagram
Rauma

Raumalla pakattu ja maailmalla kadehdittu - äitiyspakkauksia valmistuu vuodessa rapiat 35 000

Vuosittain äitiyspakkauksia lähtee Raumalta matkaan 35 000–40 000 kappaletta. Kuva: Pekka Lehmuskallio

Kun Johanna Lainio jakoi alkuvuonna Facebookiin kuvia uudistuneen äitiyspakkauksen kuosista, ehti hänen kosmetologinsa jo ajatella, että perheenlisäystä on tulossa.

– Tarkensin siinä kohtaa, että ehei, olen töissä raumalaisessa yrityksessä, joka pakkaa kaikki Suomessa jaettavat äitiyspakkaukset. Monelle tulee edelleen yllätyksenä, että pakkaukset toimitetaan perheille täältä Raumalta käsin, Logistikas Hankinnan tuotanto- ja talouspäällikkö Lainio kertoo.

Mistään pienestä määrästä ei ole kyse, sillä vuosittain äitiyspakkauksia lähtee Raumalta matkaan 35 000–40 000 kappaletta.

– Kaikki pakkaukset täytetään ja pakataan käsin. Näin siksi, että automatisoinnin kannalta katsottuna volyymi ei ole riittävä ja pakkauksen sisältö myös muuttuu hieman joka vuosi, Lainio selventää.

Kelan tekemät muutokset äitiyspakkaukseen ovat aina odotettuja ja paljonpuhuttavia.

– Asiaa ei ole tarkemmin tutkittu, mutta uskon että pakkauksen ulkonäkö vaikuttaa myös sen kysyntään. Vaikka syntyvyydessä ei olisi heilahdusta suuntaan taikka toiseen, äitiyspakkauksen kysyntä voi kasvaa kuosin uudistuksen myötä, Lainio tietää.

Äitiyspakkauksen kuosi uudistuu parin vuoden välein. Kaksi uusinta kuosia ovat olleet taidekorkeakouluille järjestetyn suunnittelukilpailun tuloksia. Pakkauksen sisältöön tehdään päivityksiä aina vuosittain.

– Yleensä uusi äitiyspakkaus julkistetaan keväällä. Kela tilaa meiltä pakkauserän kerrallaan ja se loppuu aina syntyvyydestä riippuen. Alkuvuonna on kuitenkin havaittavissa sitä, että pakkauksen saajat alkavat pantata hakemuksen lähettämistä siinä toivossa, että saisivatkin uudemman äitiyspakkauksen, Johanna Lainio kertoo.

Kelaa sääntelee äitiyspakkauksen kokoamisessa kilpailutuslainsäädäntö, eikä siihen ole tuotetta pakkaavalla ja lähettävällä firmalla juurikaan sanavaltaa.

– Sen verran voimme vaikuttaa, että kun saamme asiakaspalautteita esimerkiksi tuotteiden laadusta ja kokemusta eri tavarantoimittajien kanssa tehdystä yhteistyöstä, voimme välittää ne Kelalle, joka voi taas ottaa näitä asioita huomioon tulevissa kilpailutuksissa.

Vuonna 2018 lanseeratun äitiyspakkauksen arvoon tehtiin kolmenkymmenen euron korotus. Sillä hankittiin uusia tuotteita kuten Suomen ja Kelan juhlavuosia henkivät töppöset, sormilusikoita, lautanen, hanskaklipsejä…

Ensimmäisen lapsen kohdalla lähes kaikki suomalaiset perheet haluavat vastaanottaa äitiyspakkauksen sen arvoa vastaavan rahasumman sijaan.

Äitiyspakkaus on tuote, joka kiinnostaisi myös ulkomailla. Vaadittaisiin kuitenkin lakimuutos, jotta sosiaalietuudeksi suunniteltua tuotetta voitaisiin vielä ulkomaille.

– Käsitykseni mukaan äitiyspakkauksen ostamisesta olisivat kiinnostuneet esimerkiksi isovanhemmat, joiden omat lapset asuvat ulkomailla ja ovat saaneet siellä perheenlisäystä. Heille haluttaisiin lähettää suomalaisia juuria henkivä äitiyspakkaus, Lainio sanoo.

Suomen mallin mukaisesti äitiyspakkauskokeiluja on tehty yli 30 maassa. Monet kokeiluista ovat olleet yksittäisiä, mutta Skotlannissa alettiin jakaa vuonna 2017 äitiyspakkausta kaikille vastasyntyneille.

Äitiyspakkaus on tuote, joka todella herättää tunteita.

– Kun kerron ihmisille, mitä teen työkseni, monet alkavat kertoa tarinoita äitiyspakkauksista, joita he ovat itse menneinä vuosina vastaanottaneet.

Yksi erityisen sykähdyttävä paketti laitettiin postiin Raumalta vuoden alussa.

– Pakkauksiin liimataan täällä osoitetarrat, joten tiesimme, mikä paketti lähti Sauli Niinistölle ja Jenni Haukiolle. Tavanomaisen sisällön lisäksi liitimme pakkaukseen mukaan Suomi 100 -kuvakirjan ja työntekijöiden allekirjoittaman kirjeen. Saimme siihen Haukiolta vastauksena käsinkirjoitetun kirjeen, Lainio kertoo.