Instagram

Röyhkeää Pori! Lähetellä nyt rakkauskirjeitä varatuille ihmisille

"Ehkä meistä oli tullut toisillemme itsestäänselvyyksiä", Pori pohtii. Kuvankaappaus: Ote entisille porilaisille lähetetyn kirjeen alusta

– No on se nyt, kun mies saa rakkauskirjeen, enkä minä ole sen takana, yksi somekommentti naureskelee postiluukusta kolahtanutta rakkauskirjettä Porin kaupungilta.

Käsin kirjoitettu A4-paperi on riipivän koskettava.

– Aika on auttanut ymmärtämään arpia, jotka jätit itsetuntooni, ja olen todellakin tehnyt parhaani, etten toistaisi aiempia virheitäni. Tiedän, että liekki kytee yhä sinunkin rinnassasi, kirjeessä lukee.

Ja juuri siihen on pyrittykin: vetoamaan tunteisiin. Pori menee ihon alle, kuuluu kevään ja kesän aikana toteutetun Porin kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen ydinslogan.

– Harvassa ovat ne ihmiset, joilla ei ole mitään mielipidettä Porista: Jazzit, Ässät, SuomiAreena, Yyteri.. Brändiuudistuksemme pelaa mielikuvilla ja halutaan herättää tunteita, Porin yhteyspäällikkö Pasi Pitkänen kertoo.

"Jos olet kirjoilla Raumalla, niin et ole kirjettä saanutkaan."

Entisten asukkaiden houkutteleminen on ollut kaupungin organisaatiossa pöydällä pidemman aikaa ja nyt kampanjalle löytyi sopiva rako ja persoonallinen toteutustapa, joka omalta osaltaan tukee uutta brändiä.

Kirjeitä on lähetetty yhteensä 13 000 aina päälle parikymppisistä senioreihin.

Olen minäkin saanut kutsua itseäni pari vuotta porilaiseksi. Miksi siis omasta postiluukustani ei ole tipahtanut pinkkiä kuorta?

– Jos olet kirjoilla Raumalla, niin et ole kirjettä saanutkaan. Olemme rajanneet alueen Pirkanmaahan ja pääkaupunkiseudulle, Pitkänen vastaa naurahtaen ja kehottaa minua tilaamaan itselleni t-paidan nimestäni Pori sans -fontilla.

Rakkauskirjeitä, karhuja kangaskasseissa ja oma fontti, miksi tällaista kaupunkibrändäystä tehdään?

– Uudistus tukee elinvoiman lisäämistä. Haluamme Poriin lisää pörinää: matkailua, tapahtumia, kärkituotteiden markkinointia, pysyviä asukkaita ja opiskelijoita.

Kirje ohjaa lukijansa Rakastu Poriin -sivustolle, jonka sydämeksi kuvaillaan deittisovellus Tinderistä inspiraationsa saanutta Porinder-palvelua, jossa muun muassa kaupungin vapaa-ajanviettotavat tuodaan esille. Pääpalkintona on unelmatreffit Porin kanssa.

– Tietäisit vaan, mitä kaikkia ideoita meillä oli. Nyt toteutimme nämä, Pitkänen vielä heittää.

Porin kaupunki tiedotti tänään torstaina, että kaupungin väkiluku ohitti Kouvolan heinäkuun lopussa 2017. Pori kuuluu asukasluvultaan jälleen Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukkoon. Porin väkiluku oli heinäkuun lopussa 84 818 ja Kouvolan 84 798.