Instagram
Rauma

"Se on yksi Rauman vaarallisimmista paikoista" – 7 törttöilyaltista liikennejärjestelyä

Jostain syystä kirpsakat talvipakkaset ovat kirkastaneet Kamun ajatukset seurailemaan ihmisten ajokäyttäytymistä inan tarkemmin kuin yleensä.

Viime viikolla Kamu raportoi havaintojaan Hesen risteyksestä. Lue juttu tästä.

Nyt vuorossa on kasa muita liikennejärjestelyjä, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tai vähintäänkin hämmennystä.

Junasiltaa ennen on yläopasteet, jossa ohjeisteteaan, että vapaalta oikealta matka jatkuu Hakunintielle. Jos haluaa Sorkantielle, on ajettava ympyrän kautta.

1. LUOTEISVÄYLÄN LIIKENEYMPYRÄ

– Puhut siis tästä vapaasta oikeasta ympyrän ohi? varmistaa Rauman kaupungin suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja.

Kyllä, juuri siitä. Kyseessä on Luoteisväylällä sijaitseva liikenneympyrä, josta on jatkoyhteys muun muassa Hakunintielle ja Sorkantielle.

– Se on yksi Rauman vaarallisimmista paikoista. Se on paikka, jossa raumalaiset eivät oikein ikinä noudata sääntöjä. 

Junasiltaa ennen on yläopasteet, jossa ohjeisteteaan, että vapaalta oikealta matka jatkuu nimenomaan Hakunintielle. Jos haluaa Sorkantielle, on  oikeaoppisesti mentävä ympyrän kautta. Tätä eivät autoilijat tee, vaan monet menevät vapaata oikeaa pikkupätkän ja vaihtavat sitten vasemmalle kaistalle kääntyäkseen Sorkantielle.

– Mutta sääntöjen mukaan turhia kaistanvaihtoja on vältettävä, Pajuoja painottaa.

Toisaalta ympyrästä tulevat autoilijat kokevat linjansa jostain syystä etuoikeutetuksi, ja kiilaavaat vapaalta oikealta ajavan auton eteen vaihdilla, toisinaan jopa ilman vilkkua. Vaikka kaistaa vaihtavalla on väistämisvelvollisuus.

Kolmanneksi risteys on vaarallinen jalankulkijoille. Sitä varten vapaalta oikealta tuleville on suojatietä ennen vielä erillinen kärkikolmio.

Vapaalta oikealta tuleville autoille on risteyksessä kolmio. Mutta se koskee nimenomaan kevyen liikenteen huomioimista, varmistaa Pajuoja.

2. ETELÄKADUN VIHREÄT

– Tämä on Rauman vanhin liikennevaloristeys, joten se on niin sanotusti tyhmä risteys, vanhaa tekniikkaa. Nyt on sun vuoro ja nyt sun, naurahtaa Pajuoja.

No tämä selittää sen, miksi Eteläkadun ja Nortamonkadun liikennevaloristeys tuntuu vähän höntiltä.

Yleensä valoristeyksissä kun nykyään on niin, että vastaantulevat saavat mennä suoraan yhtä aikaa. Ja jos vasemmalle kääntyy, tulee suoraan meneviä odottaa ensin ja sitten pujahtaa vasemmalla ennen värin vaihtumista takaisin punaiseksi.

Mutta tässä risteyksessä vihreällä vastaantulevat eivät saakaan liikkua mihinkään.

– Ja nuolivaloahan ei saa laittaa silloin, jos kevyt liikenne myös risteää.

Tästä syystä vihreä on tässäkin risteyksessä ihan vaan normaali vihreä.

Eteläkadun ja Nortamonkadun risteys on vähän tyhmä, mutta se johtuu vain siitä, että valot ovat niin vanhat.

3. NORTAMONKADUN POTENTIAALINEN KYLKIRUNTU

Se ei ole piha, vaikka se näyttää pihalta.

Eli Nortamonkatua Cittarille päin ajelevien on syytä muistaa hellittää kaasujalkaa lähestyessään Vänninkatua, sillä sieltä todella saa tulla kylkeen.

Kesävieraat eivät välttämättä tajua, että kyseessä on tie, eikä kauppakeskittymän piha.

4. KAIRAKADUN RUUHKASUMPPU

Kairakadun suunnasta Hakunintiellä tultaessa on usein liikenteessä ruuhkaa, ja jonossa on useampiakin autoja. Oikealle pääsee monesti kääntymään huomattavasti vasenta vastaavaa nopeammin.

Ja tämän tiedostus aiheuttaa myös vaaratilanteita.

Kamu on pistänyt merkille, että monet pitkän jonon ohittelijat kurvaavat oikealle varsin vauhdikkain liikkein. Tämä on sakkopaikka, sillä risteyksessä on suojatie.

Joten jos vasemmalla kaistalla on auto pysähtynyt suojatien eteen, on myös oikealle kääntyvän pysähdyttävä suojatien eteen.

Ei siis voi vaan kuitata autojonoa ajattelemalla, että siinä on autojono. Välissä voi oikeasti olla myös jalankulkija.

Kairakadun ja Hakunintien risteyksessä on muistettava tarkkailla kevyeen liikenteen kulkijouta erityosen tarkkaan ruuhkaisina aikoina.

 4. LUOTEISVÄYLÄN SUOJATIET

Tämä on paha paikka jalankulkijoille.

Luoteisväylän poikki menee Tehtaankadun kohdalla kahdetkin suojatiet. Varsinkin ruuhka-aikaan jalankulkijoiden on todella varottava ylittäessään tietä.

Oikealla kaistalla ajavat kuvittelevat vasemmalla kaistalla painelevan auton hidastavan kääntyäkseen, eikä siksi, että suojatieltä on tulossa jalankulkija. Ja näin oikealla ajava jatkaa matkaansa suojatien yli, vaikka vasemmalla kaistalla oleva pysähtyy päästääkseen jonkun kulkemaan.

Jos auto hidastaa vauhtia, syy ei välttämättä ole siinä, että auto aikoo kääntyä, vaan siinä, että suojatiellä on jalankulkija.

5. SUSIVUOREN TASA-ARVOINEN

Toinen huikean potentiaalinen kylkiruntu-paikka löytyy Susivuoresta.

Vaikka tasa-arvoisesta risteyksestä on ilmoitettu joka suunnasta isoin liikennemerkein, voivat Isometsäntietä keskustaan päin ajelevat  olettaa, että heillä on etuajo-oikeus.

Niinpä risteyksessä saakin olla erityisen tarkkana, kun sitä lähestyy Pyynpäänkadulta.

Risteyksessä vasemmalta tulevan on väistettävä Pyynpäänkadulta tulevia autoja.

7. "SAIRAALAN RISTEYS"

Onneksi tämä risteys ei useimmiten tuota ongelmia. Kuitenkin viikko sitten tiistaina ja keskiviikkona saatiin todistaa, että kun valot ovat risteyksestä rikki, on päällä täysi mayhem.

Autoilijoille oli hirveän vaikeaa ymmärtää, mikä linjoista on etuajo-oikeutettu, vaikkakin se hyvin selkeillä liikennemerkeillä on ilmoitettu, kuten kuvasta näkyy. Porintietä ajelleet painelivat risteyksestä ihan reteesti suoraan.

Liikennevaloissa oli vikaa viime viikon tiistaina ja keskiviikkona. Keskiviikkoiltapäivällä ne saatiin takaisin toimintakuntoon, mutta aikamoista härdelliä oli aamuliikenteessä ennen sitä.

Ja sitten on toki vielä olemassa Syväraumankadulta löytyvä sekasotku, jonka Kamu on käsitellyt aiemmin videolla Rauman outouksia koskevassa jutussa.