Instagram

Suomalainen heittää pois 13 kiloa tekstiiliä vuodessa

Pue paita päälle nurinperin ja kysy #whomademyclothes? Kuvat: Suvi-Tuuli Kankaanpää

Yhden t-paidan valmistus vaatii 2720 litraa vettä. Sama määrä juomavettä riittää yhdelle ihmiselle kolmeksi vuodeksi, kertoo Vaatevallankumous-kampanjan tietoisku.

Tällä viikolla on neljäs kansainvälinen Vaatevallankumous. Viikon kysymyksenä kuuluu, kuka teki mun vaatteet?

Kampanjaan voi osallistua pukemalla vaatteen päälleen nurinpäin, ottamalla sitten itsestään kuvan ja lähettämällä otoksen sen jälkeen vaatteen valmistajalle #whomademyclothes-kysymyksen kera. Viime vuoden kampanjassa kuvia räpsittiin maailmanlaajuisesti yli 70 000.

Fashion Revolution -viikkoa vietetään yhtä aikaa yli 90 eri maassa. Kampanja syntyi, kun yli 1100 ompelutehtaan työntekijää kuoli 24. huhtikuuta 4 vuotta sitten Rana Plaza -rakennuksen romahduksessa Bangladeshissa.

Kampanja haluaa yritysten toiminnan entistä läpinäkyvämmäksi ja vastuullisemmaksi. Samalla herätellään myös kuluttajia pohtimaan kulutuskäyttäytymistään. Jo pelkästään suomalaisten hukkatekstiilipotiksi kertyy 70 miljoonaa kiloa vuodessa.

– Yli 13 kiloa jokaiselta. Se on valtavaa resurssien hukkaa ja ympäristön kannalta kestämätön tilanne, kampanjatiimiläinen Suvi-Tuuli Kankaanpää sanoo.

Suomalaiset heittävät pois vuosittain yhteensä yli 70 miljoonaa kiloa tekstiiliä.

Tänään julkaistiin Fashion Transparency Index 2017, joka selvitti nyt toisen kerran maailman suurimpien vaateyritysten tuotannon läpinäkyvyyttä.

Sadasta suurimmasta yrityksestä 32 on julkaissut listat kaikista ompelutehtaistaan, mikä on huomattavasti enemmän kuin viime vuonna.

14 yritystä on mennyt vielä pidemmälle tuotantoketjussa ja julkaissut tiedot jo ompelua edeltävästä työvaiheesta, esimerkiksi kankaan värjäämisestä. Yksikään vaatebrändi ei kerro käyttämänsä puuvillan toimittajia.

– Kun katsotaan kokonaisuutta työntekijöiden oikeuksien ja ympäristön näkökulmasta, asiat ovat liikahtaneet neljässä vuodessa vain nihkeästi parempaan suuntaan, kampanjan vetäjä Heidi Korva kuitenkin toteaa.

– Vaatevallankumous-kampanja perustuu siihen, että yritysten täytyy tietää, missä niiden tuotteet tehdään, jotta ne voivat valvoa tuotannon vastuullisuutta.

Vallankumous jatkuu koko viikon sunnuntaihin saakka. Kampanjan aikana järjestetään tapahtumia ja tempauksia eri puolilla Suomea.